sobota, 11 stycznia 2014

#20 Myśli znane i nieznane...(odsłona 2)



Kornel Makuszyński (1884-1953) – polski polski prozaik, poeta, felietonista, publicysta i krytyk teatralny, członek Polskiej Akademii Literatury. 8 stycznia minęła 130 rocznica jego urodzin.

Wczoraj było troszkę o Makuszyńskim jako człowieku i pisarzu. Dziś parę jego powiedzonek. Mam nadzieję, że się Wam spodobają i zachęcą do czytania utworów tego wspaniałego człowieka. 






„Uśmie­chnęła się do mnie - o ser­ce ratunku!
Bo­wiem cóż to jest uśmiech?
To pół pocałunku!”   /”Awantura o Basię”


„His­to­ria jest bi­gosem, ciężko strawną zbiera­niną nie tyl­ko z całego ty­god­nia, lecz z lat wielu tysięcy.”  /”Szatan z siódmej klasy”


„Człowieko­wi zda­je się zaw­sze, że je­go oso­bis­te cier­pienie jest naj­większe na świecie. A je­go cier­pienie jest tyl­ko kro­pelką w oceanie.”  /”Szaleństwa panny Ewy”


„Stra­cony jest każdy dzień bez uśmiechu.”  /”Panna z mokrą głową”


„Jeśli kobieta mówi, że jest zmęczona życiem, znaczy to, że kogoś zamęczyła na śmierć.” /„Kartki z kalendarza”


„Pierwsze westchnienie miłości jest ostatnim westchnieniem rozumu.” /”Kartki z kalendarza”


„Choć w Polsce wszystko jest źle zbudowane, lecz Polki są zbudowane wybornie.” / „Dziewięć kochanek kawalera Dorna i inne opowiadania”


„W Pacanowie kozy kują,
więc koziołek mądra głowa
aby podkuć się na próbę
musiał pójść do Pacanowa.”
/ „120 przygód Koziołka Matołka”



I propozycja czytelnicza dla młodzieży. Co prawda powyżej brak jest jakiegokolwiek cytatu z tej powieści, ale chyba znacie tę książkę, choćby za sprawą ekranizacji, gdzie główne role bliźniaków grali ... każdy wie, o kim myślę :)



Kornel Makuszyński – O dwóch takich co ukradli księżyc




Data wydania: 2010

Liczba stron: 328

Wiek czytelnika: 10-12 lat

Seria: ARCYDZIEŁA LITERATURY DZIECIĘCEJ






Jacek i Placek urodzili się w małej i bardzo biednej miejscowości Zapiecek. Radość z przyjścia na świat bliźniaków była jednak krótka, chłopcy okazali się źli i bez serca. Pewnego dnia postanowili odejść z rodzinnej wioski i poszukać kraju, w którym ludzie nie muszą pracować. Jakie przygody przeżyli po drodze i czego nauczyła ich ta niebezpieczna wędrówka, dowiesz się po przeczytaniu O dwóch takich co ukradli księżyc.







27 komentarzy:

  1. Stra­cony jest każdy dzień bez uśmiechu.” Cytat warty zapamiętania ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wart zapamiętania i wart stosowania...więc uśmiechajmy się jak najwięcej :D

      Usuń
  2. Niby pisarz młodzieżowy, a takie mądre myśli można wyciągnąć z Jego literatury ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Makuszyński napisał też wiele utworów dla dorosłych, ale nie należą one do tych znanych. Ale w sumie fajnie, że tyle mądrości zawarł w powieściach dla młodzieży - przynajmniej można coś z jego twórczości wynieść pozytywnego

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. masz rację...wspomnienia...z łezką w oku wspominam czasy, kiedy to czytałam :)

      Usuń
  4. mmm <3 czytałam dwie cudowne książki tego autora : )
    ,,Pannę z mokrą głową" i ,,Szatana z siódmej klasy"
    Pozdrawiam :>

    OdpowiedzUsuń
  5. Pierwszy cytat jest wspaniały. Do zapamiętania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dość często słyszałam ten cytat wcześniej, ale prawdę mówiąc dzis dopiero odkryłam, że to Makuszyński :D

      Usuń
  6. Byłam w tym roku z Zakopanem w którym odwiedziłam muzeum Kornela Makuszyńskiego czyli jego dawne mieszkanie. Jeśli będziesz w tym mieście to zachęcam. Niezapomniane przeżycie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. udało mi się już zwiedzić Jego muzeum i byłam też na grobie pisarza w Zakopanem. Maz rację - faktycznie niezapomniane :)

      Usuń
  7. Oczywiście w roku 2013, cały czas jestem jeszcze w starym roku :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam książki Makuszyńskiego. Niemal każda ma w sobie to ,,coś''. Szczególnie mile wspominam ”Szaleństwa panny Ewy” oraz ”Panna z mokrą głową”.
    A cytaty super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A "Awantura o Basię"? też jest urocza :)

      Usuń
    2. W sumie masz racje. Zupełnie zapomniałam o tej książce, ale pamiętam, że kiedyś oglądałam jej ekranizacje, która była świetna!

      Usuń
    3. też a oglądałam - uśmiałam się do łez :D

      Usuń
  9. Podoba mi się drugi cytat - niby zabawny, a przy tym taki prawdziwy. Bardzo lubię twórczość Makuszyńskiego. "Szatan..." to jedna z ulubionych lektur młodości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja w zasadzie zaczytywałam się we wszystkich Jego powieściach i zawsze bardzo żałowałam jak się kończyły...no ale cóż...wszystko, co dobre zwykle się kończy :)

      Usuń
    2. Moim zdaniem książki Makuszyńskiego działają na wyobraźnię młodego człowieka. Niedawno czytałam mojemu dziecku "Koziołka Matołka" i od tego czasu często do tego autora wracamy:)

      Usuń
    3. wcale się nie dziwię - ja w dzieciństwie znałam go prawie na pamięć - jeszcze do dnia dzisiejszego coś tam w główce zostało :)

      Usuń
  10. O patrz, ja nie czytałam jeszcze nic jego autorstwa... wypadałoby to zmienić. Cytaty bardzo fajne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oj zmień, zmień - myślę, że Ci się spodoba. Sama zastanawiam się, czy nie wrócić do którejś jego powieści :)

      Usuń
  11. Ja też byłam w Opolance - Muzeum Makuszyńskiego i z pewnością jeszcze tam wrócę. Lubię twórczość tego autora, szczególnie "Koziołka Matołka":)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja na pewno jak będę w Zakopanem to zajrzę do Niego w odwiedziny :)

      Usuń
  12. „Stra­cony jest każdy dzień bez uśmiechu.” - najpiękniejszy :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz. Moje oczy się śmieją, jak go widzę i od razu robi mi się weselej i cieplej na duszy. Dzięki Wam wiem, ze warto pisać dalej i ze mój blog ma jakiś sens. Staram się odpowiedzieć na każdy komentarz i odwiedzić wszystkich moich czytelników.
Pozdrawiam Was bardzo serdecznie i do zobaczenia na Waszym blogu.