wtorek, 25 lutego 2014

# 67. Myśli znane i nieznane... (odsłona 15)



Jarosław Leon Iwaszkiewicz, pseudonim Eleuter (1894-1980) – polski pisarz, prozaik, poeta i eseista, tłumacz i librecista, współtwórca grupy poetyckiej Skamander, współpracownik „Wiadomości Literackich”, wieloletni redaktor naczelny „Twórczości”. Jego dalekim krewnym był kompozytor Karol Szymanowski. 20 lutego minęła 120 rocznica Jego urodzin. 

Dziś przemyślenia, sentencje, cytaty najwybitniejszego polskiego pisarza ubiegłego wieku. Posłuchajcie...

Jeżeli nie można być świętą, to lepiej już być potępioną. / „Księżyc wschodzi”

Nie ma większego grzechu niż uważać, że wszystko jest jasne i zrozumiałe. Jest to grzech dumy i zaufania do siebie, który chciała popełnić Ewa, gdy pragnęła być bogom równa. / „Opowiadania muzyczne”

Wierzysz w potęgę miłości, napełnia cię ona do tego stopnia, że nie zostawia miejsca na pytania. I dobrze tak jest. Bo skoro dopuścisz do jednego pytania, jednej wątpliwości, pustka zacznie wkradać się do twojego serca. / „Opowiadania muzyczne”

Sztuka rządzenia polega na umiejętności przystosowania się do warunków. / „Czerwone tarcze”

Smugi jasne, smugi srebrne, smugi szare,
Srebrnowłose, srebrnodźwiękie, ukochane (…). / „Deszcz”

Nie dla nas winnic modry stok
I winnic wdzięk, i winnic sok,
A dla nas pylny owsa łan
I karczmarz Żyd, i wódki dzban. / „Księga dnia i księga nocy”

Kocham książkę dlatego, że wprowadza mnie w mój własny świat, że odkrywa we mnie bogactwa, których nie przeczuwałem.
 
Nie bądź dumna ze swego szczęścia. Szczęście jest zawsze krótkotrwałe. Ale nurzaj się w chwilach dzisiejszych jak w chłodnych falach wiecznych źródeł

Polacy są zbyt inteligentni jak na swe położenie geograficzne.

Szczęście jest wówczas pełne, gdy światło poranku budzi dwoje ludzi do dnia pełnego wspólnych czynów i rozmów.

Za książką kryje się autor. Jego pisanie jest więc zawsze listem do czytelnika. Piszemy zazwyczaj listy do przyjaciół. Książka jest listem autora do przyjaciela.

Polecam Wam do przeczytania

„Korespondencja” - Jarosław Iwaszkiewicz, Andrzej Wajda


Wydawnictwo: Fundacja Zeszytów Literackich
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Rok wydania: 2013



Oboje z żoną jesteśmy pod wielkim wrażeniem Wesela. Mam podziw dla Pana, dla operatora, dla cudownej Mai Komorowskiej, dla gorzkiego Łapickiego [...]. Największy podziw dla Wyspiańskiego i dla nieszczęsnej naszej ojczyzny, dla której aktualność Wesela nie zmienia się! Jarosław Iwaszkiewicz
Wziąłem się do czytania Panien z Wilka. Bardzo to miłe zajęcie, kiedy marzy się o filmie, nie myśląc jeszcze o tym, że wszystkie te wspaniałe obrazy, ulotne uczucia będą musiały ubrać się w realne kształty aktorów, krajobrazu, przedmiotów. Tak, materializacja uczuć to mój zawód, ale marzyć mogę, zwłaszcza tak daleko i pod tym błękitnym niebem, zupełnie bezinteresownie. Umarzyłem więc sobie piękny film. Andrzej Wajda
Piszę książkę Podróż do Italii [...] oglądałem Michała Anioła i czytałem Agathę Christie. Z filmów widziałem tylko Emmanuelle, ale już nie mogę tych babskich cycków... Kiedy już nastąpi reakcja sukni pod szyję? Jarosław Iwaszkiewicz 

Listy Jarosława Iwaszkiewicza i Andrzeja Wajdy od czasu filmowej adaptacji Brzeziny do Panien z Wilka i planów teatralnej realizacji Nocy czerwcowej  są prawdziwą niespodzianką. Jest to rozmowa dwóch bliskich sobie artystów  niespożytych, poszukujących, żyjących w biegu. Urocza książka o dużym ciężarze właściwym. /Tadeusz Sobolewski/


6 komentarzy:

  1. Twórczość wszystkich członków Skamandra nadaje się na jeden wielki zbiór cytatów. Iwaszkiewicz nie jest wyjątkiem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Skamandryci to bardzo ciekawa grupa poetów. Iwaszkiewicz jest o tyle ciekawy, że twórczość poetycka to jednak u niego tylko niewielka część ogólnej twórczości, w przeciwieństwie do innych

      Usuń
  2. hahaha Polacy są zbyt inteligentni jak na swoje położenie geograficzne - ciekawe stwierdzenie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czy nie jest prawdziwe? Sama zobacz kogo mamy naokoło siebie? Nie będę nic więcej pisać, bo jeszcze jakiś skandal międzynarodowy wywołam :D

      Usuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz. Moje oczy się śmieją, jak go widzę i od razu robi mi się weselej i cieplej na duszy. Dzięki Wam wiem, ze warto pisać dalej i ze mój blog ma jakiś sens. Staram się odpowiedzieć na każdy komentarz i odwiedzić wszystkich moich czytelników.
Pozdrawiam Was bardzo serdecznie i do zobaczenia na Waszym blogu.