niedziela, 5 kwietnia 2015

# 232. Poezja serca [14]



Zanurzcie się wraz ze mną w otchłań miłości…

Niepewność

Adam Mickiewicz






Gdy cię nie widzę, nie wzdycham, nie płaczę,
Nie tracę zmysłów, kiedy cię zobaczę;
Jednakże gdy cię długo nie oglądam,
Czegoś mi braknie, kogoś widzieć żądam;
I tęskniąc sobie zadaję pytanie:
Czy to jest przyjaźń? czy to jest kochanie?

Gdy z oczu znikniesz, nie mogę ni razu
W myśli twojego odnowić obrazu?
Jednakże nieraz czuję mimo chęci,
Że on jest zawsze blisko mej pamięci.
I znowu sobie powtarzam pytanie:
Czy to jest przyjaźń? czy to jest kochanie?

Cierpiałem nieraz, nie myślałem wcale,
Abym przed tobą szedł wylewać żale;
Idąc bez celu, nie pilnując drogi,
Sam nie pojmuję, jak w twe zajdę progi;
I wchodząc sobie zadaję pytanie;
Co tu mię wiodło? przyjaźń czy kochanie?

Dla twego zdrowia życia bym nie skąpił,
Po twą spokojność do piekieł bym zstąpił;
Choć śmiałej żądzy nie ma w sercu mojem,
Bym był dla ciebie zdrowiem i pokojem.
I znowu sobie powtarzam pytanie:
Czy to jest przyjaźń? czy to jest kochanie?

Kiedy położysz rękę na me dłonie,
Luba mię jakaś spokojność owionie,
Zda się, że lekkim snem zakończę życie;
Lecz mnie przebudza żywsze serca bicie,
Które mi głośno zadaje pytanie:
Czy to jest przyjaźń? czyli też kochanie?

Kiedym dla ciebie tę piosenkę składał,
Wieszczy duch mymi ustami nie władał;
Pełen zdziwienia, sam się nie postrzegłem,
Skąd wziąłem myśli, jak na rymy wbiegłem;
I zapisałem na końcu pytanie:
Co mię natchnęło? przyjaźń czy kochanie?





Kobiet w życiu Adama Mickiewicza było wiele, ale to dla Maryli Wereszczakówny pisał najpiękniejsze wiersze miłosne. Choć ich młodzieńcza miłość była odwzajemniona, nie mogła być szczęśliwa – rodzice Maryli zmusili ją do małżeństwa z innym mężczyzną. Mickiewicz przypłacił to ciężką depresją, a pocieszenia szukał w ramionach licznych kochanek. Mistrz Adam i Jego chyba najbardziej znany wiersz miłosny. Dla przypomnienia…

W ten szczególny świąteczny dzień nie mogło zabraknąć najbardziej popularnego odtwórcy pięknych wierszy różnych poetów, w tym również Adama Mickiewicza. Niepewność w wykonaniu niepowtarzalnego i niezapomnianego Marka Grechuty. Posłuchajcie…



5 komentarzy:

  1. Poetycko i muzycznie pięknie :) Świąteczna uczta duchowa :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście znam ten wiersz dzięki piosence Marka Grechuty.

    OdpowiedzUsuń
  3. Moja ukochana Pani Polonistka przerabiała z naszą klasą ten wiersz dobry miesiąc temu. Ja też jestem nim zachwycony ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz. Moje oczy się śmieją, jak go widzę i od razu robi mi się weselej i cieplej na duszy. Dzięki Wam wiem, ze warto pisać dalej i ze mój blog ma jakiś sens. Staram się odpowiedzieć na każdy komentarz i odwiedzić wszystkich moich czytelników.
Pozdrawiam Was bardzo serdecznie i do zobaczenia na Waszym blogu.