Otwórzcie swoje uszy i serca na czar
muzyki….
Mazur
Stanisław
Moniuszko –
„Straszny dwór”
Hej zagrajcie siarczyście rżnijcie nam od ucha
smykiem rwać ogniście puzon w grzmot niech dmucha
grajcie nam ogniście smykiem rwać ogniście
puzon w grzmot niech dmucha hejże zgodnie wraz.
Ach muzyka to cudo cieszy po i wzruszy
Nie da nas owładnąć nudą Ona rajem duszy
To uczucia maluje to w nas zapał budzi
Ona uszlachetnia ludzi z nią rozkoszy czas.
Ona wszystkich sztuk jest chlubą najdawniejszą w świecie
A z nią nawet lubo kiedy źle na świecie
Więc gdy rozwesela niechaj brzmi kapela
Skrzypki trąby flety i buczący bas…x2
Hej zagrajcie siarczyście…
Hej dmij i rwij z chłopska co się zowie
I niech w dziarskim chórze dusza wzleci w słowie
żyj nam żyj mazurze tyś pól naszych brat
Hej dmij i rwij z chłopska co się zowie
I niech w dziarskim chórze dusza wzleci w słowie
żyj nam żyj mazurze tyś pól naszych brat
tańca kwiat, tańca kwiat i pól brat….x2
Hej dmij i rwij z chłopska co się zowie
I niech w dziarskim chórze dusza wzleci w słowie
żyj nam żyj mazurze tyś pól naszych brat.
Grajcie grajcie nam tam dalej niech te zgodne tony
w serca trafią strony grajcie grajcie dalej.
grajcie z sielska co się zowie i niech w dziarskim chórze
dusza wzleci w słowie z sielska co się zowie.
Grajcie grajcie nam tam dalej niech te zgodne tony
w serca trafią strony grajcie grajcie dalej.
Niechaj brzmi kapela więc gdy rozwesela
Skrzypki trąby flety i buczący bas
Hej zagrajcie siarczyście…
Zagrajcie siarczyście hejże zgodnie wraz
Zagrajcie siarczyście rznijcie nam od ucha
Hej dąć i rżnąć hej dąć i rżnąć.
Grajcie nam o grajcie tak dalej
Dalej tak o grajcie tak dalej
Dalej w tym chórze brzmij mazurze.
Hej siarczyście hej ogniście
Rżnijcie rżnijcie nam od ucha smykiem smykiem rwać ogniście
Niechaj puzon w grzmoty dmucha.
Hej dąć hej rżnąć ogniście siarczyście
Wraz dąć hej rżnąć flet skrzypki buczący bas
Hej ha.
Straszny dwór – polska opera w czterech
aktach skomponowana przez Stanisława Moniuszkę w latach 1861–1864. Libretto do
opery napisał Jan Chęciński. Dzieło napisane po upadku powstania styczniowego cechuje
silne zabarwienie patriotyczne. Z tego powodu było popularne wśród polskiej
publiczności i zakazane przez władze rosyjskie (opera powstała w okresie
zaborów). Premiera polska przerodziła się w wielką manifestację patriotyczną.
Prapremiera miała miejsce w Warszawie 28 września 1865. Dzieło jest uważane za
najlepszą operę Moniuszki i zarazem najlepszy tego typu utwór polski XIX wieku.
W połowie XIX wieku Polska znajdowała
się pod zaborami. Wielu polskich pisarzy, artystów i muzyków tego okresu
zajmowało się w swej twórczości problemem walki z germanizacją i rusyfikacją.
Także w operze Straszny dwór
odnajdujemy podobne wątki, i to zarówno w warstwie literackiej, jak i
muzycznej.
W dziele zaprezentowany został zarówno
idylliczny obraz życia w polskim dworku szlacheckim, jak i idea obowiązku patriotycznego
związanego z odwagą żołnierską, dzielnością oraz gotowością do zbrojnego
wystąpienia przeciwko wrogom ojczyzny. Należy również zwrócić uwagę, iż autorzy
podkreślili elementy związane z etosem rodziny, szczególnie cechę honoru. Już w
pierwszych scenach opery widoczny jest konflikt pomiędzy naturalną chęcią
prowadzenia spokojnego życia w domu rodzinnym – założenia rodziny – i
patriotycznym obowiązkiem służenia ojczyźnie z bronią w ręku. Narodowy
charakter dzieła spotkał się z reakcją cenzury rosyjskiej.
Straszny dwór jest jedną z najczęściej
wystawianych w Polsce oper. Cechuje się intuicyjną harmonią, wspaniałą konstrukcją
grup scenicznych, subtelną, acz bogatą instrumentacją, nowatorską
melodycznością. Kompozytor pokazał kunszt budowy dzieła dramatycznego,
integrując zarazem tradycyjne polskie pieśni i tańce (mazur, polonez,
krakowiak). Dzieło w znakomity sposób oddaje tragicznego ducha tamtej epoki. Źródło
Straszny dwór to arcydzieło gatunku
jedyne w swoim rodzaju. Opera stanowiąca niepowtarzalny stop wielu tonacji, a
przy tym stylistycznie jednorodna. Skonstruowana świetnie z dramaturgicznym
polotem, z nośną arcyzabawną intrygą opartą na podwójnych „ślubach
kawalerskich”. Żywa akcja, wdzięk kameralnych scen i obrazów zbiorowych o
walorach soczystych malowideł. I ta zmienność nastrojów – humor, dowcip,
pastelowy liryzm i patos patriotycznych uniesień. Libretto Jana Chęcińskiego
osnute na kanwie „Starych gawęd i obrazów” K. W. Wójcickiego okazało się
wyjątkowo nośną konstrukcją opery. Pod względem muzycznym dzieło Moniuszki jest
popisem inwencji melodycznej, pomysłowości harmonicznej i mistrzowskiej
instrumentacji. Każda scena jest całością, każda postać ma swój popisowy numer;
co aria to niezwykłego uroku. Powstały po upadku powstania styczniowego „Ku pokrzepieniu
serc”, okazał się Straszny dwór poetycką syntezą polskości i staropolskiej
kultury – jej tradycji, obrzędów, obyczajów, stroju i tańców. Źródło
Co w tej operze jest najwspanialsze? Za
co ją kochamy? Ja kocham ją za wszystko – za Arię z kurantem z zaszyfrowanymi w niej kodami patriotycznymi
(niestety zbyt czytelnymi dla rosyjskiego zaborcy, który zdjął operę z afisza
zaledwie po trzech przedstawieniach); za nieśmiertelną, basową Arię Skołuby; a przede wszystkim za
przecudownego mazura z IV aktu. Posłuchajcie właśnie jego i rzućcie okiem na
ten piękny polski taniec.
Na studiach mieszkałam na osiedlu Moniuszki, na ulicy Skołuby:) Także sentyment pozostał:) A sam utwór kocham, często słucham, ku rozpaczy domowników, którzy nie podzielają mojej operowej pasji;) Jest taki uskrzydlający.
OdpowiedzUsuńZnam, znam. Przypomniałaś mi o tym utworze.
OdpowiedzUsuńChciałabym kiedyś wybrać się do opery :)
OdpowiedzUsuń