wtorek, 18 lutego 2014

# 63. Myśli znane i nieznane... (odsłona 14)



Karol Dickens, właściwie Charles John Huffam Dickens, pseudonim Boz (1812-1870) – angielski powieściopisarz. Uznawany za najwybitniejszego przedstawiciela powieści społeczno-obyczajowej w drugiej połowie XIX w. w Anglii. 7 lutego minęła 202 rocznica Jego urodzin.

Dziś przemyślenia genialnego samouka, jednego z najwybitniejszych pisarzy angielskich, „człowieka, który wynalazł Boże Narodzenie”. Posłuchajcie...


Są książki, których grzbiety i okładki stanowią najlepszą ich część.


- Jak ty masz powód, żeby być wesołym? Ty, biedaku? [...] - A jaki ty masz powód, żeby być ponurym, wuju? Ty, bogacz? / „Opowieść wigilijna


Nie ma większego oszusta niż ten, kto oszukuje sam siebie. / „Wielkie nadzieje


Zobaczyć osobę, którą się kocha, choćby na krótko, jest już szczęściem. / „Wielkie nadzieje


Pragnąłbym gorąco dotknąć jej ust; spytać ją o coś, aby musiała rozchylić wargi. Pragnąłbym patrzeć na rzęsy jej opuszczonych w dół powiek i nie spłonąć przy tym najlżejszym rumieńcem; pragnąłbym rozpuścić jej falujące włosy, których najmniejszy loczek byłby dla mnie bezcenną pamiątką. Słowem, pragnąłbym korzystać z przywilejów dziecka, jednocześnie zaś być na tyle dojrzałym mężczyzną, abym umiał docenić szczęście, które mnie spotyka. / „Opowieść wigilijna


-Powiem ci - ciągnęła tym samym pośpiesznym, namiętnym szeptem - co to jest prawdziwa miłość. To ślepe oddanie, poniżenie bez granic, całkowite poddanie się, zaufanie i wiara na przekór samej sobie i całemu światu, ofiarowanie własnego serca i duszy oprawcy! / „Wielkie nadzieje


Kochające serce więcej znaczy od największej mądrości. / „Dawid Copperfield


Kłamstwo zawsze jest kłamstwem. Jakkolwiek się rodzi, tak czy inaczej, nie powinno się rodzić w ogóle. / „Wielkie nadzieje”


Niestety, czasami życie obchodzi się z nami okrutnie, a my nie możemy nic na to poradzić. / „Oliver Twist


- (...) Boże! Boże! Tak nieoczekiwanie! I to wśród głuchej nocy! Doktora najwidoczniej najbardziej niepokoił fakt, że włamanie było nieoczekiwane i ze usiłowano dokonać go w nocy- jak gdyby stałym obyczajem panów włamywaczy było załatwianie swoich interesów w południe i umawianie się drogą listowną na dzień czy dwa naprzód. / „Oliver Twist”

Wahanie jest złodziejem czasu. Trzeba wszystko umieć chwytać za kołnierz! / „Dawid Cooperfield


Człowiek zawsze powinien zwracać uwagę na to, jaki jest w stosunku do swoich najbliższych. Śmierć ukochanej osoby pobudza sumienie do robienia rachunku i jeżeli wypadnie on niekorzystnie, ogarniają nas dotkliwie dręczące wyrzuty. A żaden wyrzut nie jest tak gorzki, jak ten, który przychodzi za późno. / „Oliver Twist


Powinniśmy ciosy życiowe przyjmować z podniesionym czołem i nie pozwolić, by nas z nóg zbić miały (...) Nie nas niepowodzenie, lecz my niedolę wszelką zwalczyć musimy. / „Dawid Cooperfield


Co z tego, że ręka stężała i opadła bezwładnie? Co z tego, że tętno ucichło i serce bić przestało? To jedno jest ważne, że ręka ta była hojna, innym pomocna, że serce to było odważne i czułe, i pełne miłości, że było sercem człowieczym. / „Opowieść wigilijna


Bóg wie, że nie należy nigdy wstydzić się własnych łez. Są one jak deszcz obmywający pył, który zalega nasze stwardniałe serca. / „Wielkie nadzieje


Bogaty skąpiec jest bogatym nędzarzem.


Ministerstwo Przelewania z Pustego w Próżne. / „Mała Dorrit”

23 komentarze:

  1. Niestety, spotkałam na swojej drodze mnóstwo książek, które zasługują na uwagę jedynie ze względu na swoją okładkę. Karol Dickens miał rację.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę stwierdzić, że ja też... :(

      Usuń
    2. Ja również się zgadzam. :) Dużo mądrości w tym Twoim poście:)
      Zapraszam do mnie na zabawy blogowe, w których znajdziesz też odpowiedź na Twoje zaproszenie.

      Usuń
  2. Uwielbiam Dickens'a, a w szczególności jego "Opowieść wigilijną" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też go bardzo lubię, choć kiedyś przez jeden jego utwór nie przeszłam...mam na myśli "Klub Pickwicka". Muszę zrobić kolejne podejście - może teraz się uda :D

      Usuń
  3. Lubię Dickens'a, na jego utworach jeszcze nigdy się nie zawiodłam:) Zawsze jestem zadowolona po lekturze.

    OdpowiedzUsuń
  4. Karol Dickens nie tylko świetnie pisał, ale miał też bardzo prawdzie stwierdzenia. Bez jego Opowieści (a po części również Kevina;)) nie byłoby świąt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz zaczęłam się zastanawiać - kto ważniejszy Karol czy Kevin? ;p

      Usuń
  5. Podoba mi się ten cytat o chwytaniu za kołnierz :).

    OdpowiedzUsuń
  6. Karol Dickens... lubię jego "Wielkie nadzieje" i "Opowieść wigilijną". Bardzo mądry człowiek, zresztą te cytaty mówią same za siebie. Podoba mi się ten o zobaczeniu osoby i ten o kłamstwie..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Zobaczyć osobę, którą się kocha, choćby na krótko, jest już szczęściem." - sama prawda :)

      Usuń
  7. Zawsze lubiłam Dickens'a. Musze przeczytać znowu "Opowieść wigilijną", ale może poczekam do świat :P W tym roku się nie wyrobiłam niesttey.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też już dość dawno nie zaglądałam do jego twórczości - chyba najwyższy czas coś sobie z niej przypomnieć :)

      Usuń
  8. Dla mnie pan Karol Dickens jest genialny. Jedną z moich ulubionych książek, które przekazują wiele wartości jest właśnie "Opowieść Wigilijna" Karol Dickens

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie "Opowieść wigilijna" jest chyba najlepszym Jego utworem :)

      Usuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz. Moje oczy się śmieją, jak go widzę i od razu robi mi się weselej i cieplej na duszy. Dzięki Wam wiem, ze warto pisać dalej i ze mój blog ma jakiś sens. Staram się odpowiedzieć na każdy komentarz i odwiedzić wszystkich moich czytelników.
Pozdrawiam Was bardzo serdecznie i do zobaczenia na Waszym blogu.